مجله الکترونیکی چشم انداز نو شماره 27
سازمان‌ها همانند انسان‌ها دارای چرخه حیات هستند و از دوران کودکی،رشد، بلوغ وپیری وزوال برخودارند.هریک از ادوار حیات سازمان‌ها استراتژی‌ها وفرآیندهای خود رامی‌طلبد واگرسازمانی نتواند خود را با اقتضائات چرخه حیات خود سازگار کند، در تحقق اهداف خود ناکام خواهد ماند.

ویژگی‌های سازمان های برتر چیست؟



سازمان‌ها همانند انسان‌ها دارای چرخه حیات هستند و از دوران کودکی،رشد، بلوغ وپیری وزوال برخودارند.هریک از ادوار حیات سازمان‌ها استراتژی‌ها وفرآیندهای خود رامی‌طلبد واگرسازمانی نتواند خود را با اقتضائات چرخه حیات خود سازگار کند، در تحقق اهداف خود ناکام خواهد ماند.

بطور قطع، طول حیات سازمان، وابستگی عمیقی به میزان هوشمندی،انعطاف وتوانایی انطباق آن سازمان با ضرورت‌های محیطی وداخلی آن دارد وهرسازمانی که بتواند در درک این موقعیت‌ها موفق عمل کند، می‌تواند بقا ودوام خود را تضمین کند.

به‌راستی کدام ویژگی‌ها سبب می‌شود که سازمانی بتواند با قدمتی بیش از یکصد سال(جنرال موتورز) کماکان به عنوان یک سازمان خلاق وکارآمد در سطح اول رقابت شرکت‌های خودروسازی مطرح باشد؟ از سوی دیگر، چه عواملی موجب می‌شود شرکت معظم نوکیا که روزگاری بیش از 50‌% بازار موبایل را در اختیار داشت، به تدریج از بازار واذهان مردم رخت بربندد وامروز هیچ نام ونشانی از آن نباشد؟

طبق بررسی‌های انجام شده، ویژگی‌های سازمان‌های برتر عبارتند از:

1- برخورداری از چشم‌انداز ومأموریت مناسب

چشم‌انداز قابلیت همسو کردن اهداف و فعالیت‌ها را دارد و مأموریت به‌مثابه دانش سازمان عمل می‌کند. هرچه چشم‌اندازها برانگیزاننده‌تر والهام بخش‌تر باشند و هر قدر مأموریت‌ها درست تعریف شده باشند، با آمد وشد مدیران ارشد وهیئت مدیره تغییری در روند حرکتی سازمان بوجود نخواهد آمد.

2-برخورداری از تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک تفکری است که منابع سازمان را بر فعالیت‌های ارزش‌آفرین متمرکز می‌کند.حسن این نوع تفکر در آن است که چند دغدغه اصلی سازمان را شناسایی کرده و تمام منابع را وقف رفع آن دغدغه‌ها می‌کند.

3-توجه همزمان به کارآیی واثربخشی

برای سازمان متعالی، هم رسیدن به اهداف مهم است و هم توجه به هزینه‌های رسیدنبه اهداف. دستیابی به اهداف به هر قیمت وایجاد هزینه بدون دستیابی به اهداف در قاموس سازمان‌های متعالی نمی‌گنجد.

4-انعطاف‌پذیری وتطابق با محیط

سازمان‌های متعالی در درجه اول آنهایی هستند که قواعد کسب وکار را تنظیم می‌کنند وپیشرو هستند. سازمان‌های برتر، در انعطاف‌پذیری وتطابق با نیازهای بازار برتری دارند ومی‌توانند در هر لحظه از زمان، خود را با شرایط متحول بازار ومشتریان وفق دهند.

5-برخورداری از فرهنگ سازمانی متعالی

در شرکت‌های برتر، افراد از روحیه قهرمانی وبرتری برخوردارند. کارکنان یک سازمان برتر، سازمان خود ومحصولات آن را می‌ستایند وبه آن وفادارند. آنها صرفاً در چارچوبنقش‌ها و وظایف سازمانی خود فعالیت نمی‌کنند، بلکه به عنوان یک شهروند سازمانی، دغدغه‌های سازمان را دغدغه خود می‌دانند و در راستای تحقق همه اهداف آن تلاش می‌کنند.

6- رهبری الهام‌بخش

رهبران و مدیران ارشد در سازمان‌های برتر، اندیشه‌های بلندپروازانه دارند و نقشه راه موفقیت و پایداری در سرآمدی را چنان ترسیم می‌کنند که کارکنان را برای رسیدن به آمال و آرزوهای سازمان مشتاق می‌کند.

7- تفکر انتقادی

تمامی ارکان سازمان‌های متعالی به تفکر انتقادی در تصمیمات و فرآیندهایسازمانمعتقد و ملتزمند. بسته بودن باب انتقاد و نقد وضع موجود با هدف بهبود، به معنی بسته شدن باب خلاقیت و نوآوری و اجتناب از خطاهای تاریخی خواهد بود.

8- ساختار سازمانی چابک

با هدف گردش سریع وآزادانه اطلاعات در درون سازمان و پاسخگویی مناسب به تحولات و تغییرات محیطی، در معماری سازمان‌های برتر، چابکی، انعطاف و کوتاه بودن فرآیندها مدنظر قرار می‌گیرد.
کلمات کلیدی :
نویسنده :
تاریخ انتشار : 1396/03/31
فایل های پیوست