بیمه مرکزی اینجا، بیمه مرکزی آنجا، بیمه مرکزی همه جا

بیمه مرکزی اینجا، بیمه مرکزی آنجا، بیمه مرکزی همه جا
به گزارش ریسک نیوز ، روابط عمومی بیمه مرکزی از برگزاری رویداد ایران اینشورتک 2024 در تیرماه سال جاری خبر داد، در همین راستا پیش رویدادی با حضور رئیس کل بیمه مرکزی، معاون طرح و توسعه ، معاون اتکائی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی و گروهی از مدیران و کارشناسان صنعت بیمه برگزار شد.

سالهاست که انتقادات فراوانی به برگزاری همایش بیمه و توسعه که بیشتر شبیه رویداد دورهمی مدیران بیمه است وارد می آید و حالا بیمه مرکزی به عنوان سیاستگذار تصمیم گرفته رویداد دیگری را رقم زند تا شعار نوآوری را هر چه رساتر سر دهد.

بیمه مرکزی که وظیفه اش تسهیل گری و بسترسازی است، تصمیم گرفته در کنار کارهای زمین مانده اش ، برگزارش همایش دیگری را کلید زند تا حضور بهنگام و نابهنگامش در هر جا و هر مکانی را به منصه ظهور برساند.

به نظر می رسد در کنار کارهای زمین مانده بیمه مرکزی، ساده ترین ابزار، برگزاری همایش است چرا که ذیل برگزاری رویداد خیلی از ماموریتها فراموش می شود.

سوت بزن و همایش برگزار کن
شش ماه از برگزاری همایش بیمه و توسعه با محوریت تکافل می گذرد ، همایشی که به اذعان کارشناسان غالب ترین دستاوردش شوآف رئیس پژوهشکده بیمه بود.

در ماه پایان سال گذشته نیز بیمه مرکزی همایشی با عنوان آینده پژوهشی برگزار کرد، با حضور شخصی که کلیپهای سخنرانی اش به راحتی در یوتیوپ قابل دسترس است و با یک سرچ ساده و اشراف به زبان انگلیسی می توان به راحتی وبدون پرداخت هزینه گزاف ساعتها سخنرانی هایش در خصوص آینده پژوهشی را شنید و دید، در حالیکه متخصصان ایرانی بسیاری در این حوزه وجود دارند که عضو فدراسیون جهانی آینده پژوهی هستند و از تجارب بین المللی نیز برخوردارند.

بنابر اذعان بسیاری از شرکتهای بیمه ، نهاد ناظر در نامه ای هر چند محبت آمیز اما به شکل زیر پوستی بر حضور مدیران بیمه ای به شکل گسترده در رویداد آینده پژوهی تاکید کرده بود؛ سوت زنی برای شرکت در رویداد همانا و اجابت دعوت همانا.

حالا خبر می رسد، سوت همایشی دیگر با هدف توسعه فضای نوآوری زده شد و لاجرم اهالی صنعت بیمه باید اجابت کنند.

بیمه مرکزی و سس هزار جزیره آتی
پیش از برگزاری این همایش باید از سیاستگذار بیمه ای سوال کرد که چه زمانی می خواهد هزار جزیره آتی در نهاد نظارتی را که به کلاف سردرگمی تبدیل شده سامان بخشد؟

آیا مساله اصلی صنعت بیمه در زمینه تسهیل گری نوآوری، برگزاری همایش است؟

تکلیف سامانه های حاکمیتی موجود در بیمه مرکزی که دچار پراکندگی و بهم ریختگی ملموسی است ، چیست؟

در شرایط فعلی ماموریتهای بیمه مرکزی در بخش زیر ساخت داده در برخی موارد روی زمین مانده و حاکمیت داده در صنعت بیمه در حد یک شعار باقی مانده است.

اگرچه ذکر این نکته ضروری است که توسعه نوآوری راهی است بی نهایت و ماموریتهای آن تمام نشدنی؛اما حوزه نوآوری در بیمه مرکزی به جزایری تبدیل شده که هر کدام سرگشته و بی هدف به سوئی می روند.

سنهاب(سامانه نظارت و هدایت الکترونیک بیمه) به انباری از داده تبدیل شده، این در حالی است که حرکت در مسیر داده کاوی می توانست بسیاری از گره های صنعت بیمه را بگشاید.

از طرفی فنحاب( گروه فناوری اطلاعات حامی بیمه) که در راستای افزایش نفوذ بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه و فناوری های نوین تاسیس شده نیز در وضعیتی مواجه بسر می برد و تغییرات مدیریتی ماههای گذشته سرنوشت این گروه فناوری را تحت تاثیر قرار داده است.

مرکز نوآوری نیز سال گذشته با هدف تسهیل فرایندهای نوآوری تاسیس شد و آنطور که ادعا می شود خروجی آن آیین نامه 105 و سندباکس بیمه بوده است.

این در حالی است که ایجاد سندباکس الزامی از سوی کارگروه فناوری اطلاعات در وزارت اقتصاد بوده و در مقایسه با بورس و بانک مرکزی، بیمه مرکزی خروجی قابل قبولی نداشته است، در همین زمینه تا اواخر سال گذشته بانک مرکزی در قالب سندباکس هفت پروژه راه اندازی کرده در حالیکه صنعت بیمه در این زمینه دستاورد چشمگیر و ملموسی نداشته است.

گفته می شود، رویداد اینشورتک ایران  2024 نیز با محوریت آیین نامه 105 و نمایش ایده های اینشورتکی برگزار می شود این در حالی است که آیین نامه شرکتهای فناور نیازمند طی مسیر و پختگی بیشتری است و شاید برگزاری همایش در این مقطع زمانی زود باشد.

بلاتکلیفی فناوری اطلاعات زیر پوشش همایش اینشورتک
اینکه صنعت بیمه فاقد راهبرد فناوری بوده همیشه زیر نقد ذره بین صاحب نظران قرار داشته تا جائی که تصمیمات متعددی گرفته می شده اما به دلیل فقدان سند راهبردی منجر به نتیجه مطلوب نمی شده است.

در همین زمینه بانک مرکزی تلاش کرده تا راهبردهای مشخصی اتخاذ کند ازجمله اینکه معاونت فناوری های نوین بانک مرکزی را ایجاد کرده و در سال 98 سند استراتژی معاونت فناوری های نوین با سه هدف در بانک مرکزی تدوین شده است.

از طرفی بانک مرکزی سال گذشته سند ره نگاشت توسعه نوآوری را پیاده سازی کرد تا به مسیر نوآوری جهت بخشد، فریبا میراج مشاور معاون فناوری های نوین بانک مرکزی می گوید، هدف از ایجاد سند ره نگاشت شناسائی دغدغه ها و چالش اکوسیستم است تا در نهایت برنامه مدونی برای این دغدغه ها داشته باشیم.