سه دلیل ضرورت توسعه رهبری در برنامه استراتژیک


شاخص‌های کلیدی عملکرد و استراتژی‌های سخت‌گیرانه برای رشد سازمان شما ضروری‌اند. اما، حتی روشن‌ترین و دقیق‌ترین برنامه‌ها هم اگر به مهم‌ترین دارایی‌های شرکت، یعنی افراد، توجه نکنند، فایده‌ای ندارند.
رشد سازمان شما تا اندازه‌ای به این بستگی دارد که چقدر می‌توانید توسعۀ رهبری را به برنامۀ استراتژیک اصلی سازمان پیوند دهید. زیرا:
1- رشد در جایی فراتر از مدیریت ارشد اتفاق می‌افتد.
شما به‌عنوان مدیر می‌توانید استراتژی را دیکته کنید. اما همیشه نمی‌توانید خودتان آن را به اجرا درآورید. اگر در همۀ سطوح سازمان‌تان رهبر ندارید، باید فکر دستیابی به اهداف رشد را از سر بیرون کنید. طبق یکی از مقاله‌های فوربس، شرکت‌هایی که عملکردشان از همه موفق‌تر است، بیش از هر چیز در توسعۀ رهبری در افراد خود سرمایه‌گذاری می‌کنند.
2- هیچ‌وقت موفق نمی‌شوید، مگر اینکه کارکنان را به مشارکت بگیرید، حفظ کنید و رشد دهید.
سرمایه‌گذاری در اعضای تیم برای تبدیل آنان به رهبرانی قوی، به شما امکان می‌دهد از مهارت‌های رهبری بسیار خوبی در کل سازمانتان برخوردار باشید. در عین حال نشان می‌دهد که شما در توسعۀ مهارت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اید تا آنها را درگیر کار و به مشارکت در موفقیت سازمان ترغیب کنید.
3- نمی‌توانید به فرهنگی پایبند بمانید که امکان پیشرفت را به شما نمی‌دهد.
بخش زیادی از برنامه‌ریزی استراتژیک، ساختن فرهنگی است که امکان موفقیت را برای شما فراهم کند. شما باید قبل از اینکه سازمان روی شما سرمایه‌گذاری کند، بر توسعۀ فرهنگ سازمان خود سرمایه‌گذاری کنید.

پس برای اینکه مطمئن شوید روی فرهنگ سازمانتان سرمایه‌گذاری می‌کنید، پیرو گام‌های زیر باشید:
• آن را به بخشی از فرایند برنامه‌ریزی‌تان تبدیل کنید.
اهمیت توسعۀ رهبری را در طول فرایند برنامه‌ریزی به روشنی بیان کنید و آن را همانند بقیۀ بخش‌های برنامه‌ریزی‌تان توسعه دهید. این کار به ایجاد یک بنیان و انتظار فرهنگی برای سازمان کمک می‌کند.
• به اینکه رهبرانتان چطور می‌خواهند رشد کنند توجه کنید.
گوش کنید که اعضای تیم‌تان چطور می‌خواهند رشد کنند و توصیه‌هایی را برای تحقق آن به آنها ارائه دهید.
• آن را به‌عنوان هدف در برنامه‌تان ذکر کنید.
درست مثل اهداف فروش یا فرایندی، توسعۀ رهبری را هم به یک هدف در برنامۀ استراتژیک‌تان تبدیل کنید. این هدف هم مانند یک هدف عادی باید مقید به زمان باشد، یک مالک برای آن تعیین شود و خروجی مورد انتظار داشته باشد.
• کاری کنید که تیم‌تان پاسخگو باشد.
اهداف را هر سه‌ماه یک‌بار بررسی کنید و اعضای تیم را در ازای عملکردشان پاسخگو نگه دارید.
افراد یکی از مهم‌ترین ستون‌های موفقیت شما هستند، اما غالباً در طول برنامه‌ریزی استراتژیک نادیده گرفته می‌شوند. این ستون هم درست مانند فروش و بازاریابی به زمان و سرمایه‌گذاری سازمان نیاز دارد، اما خروجی آن بسیار بیشتر چیزی است که بتوان با پول سنجید.
 
 
کلمات کلیدی :
نویسنده : برگرفته از onstrategy.com ترجمۀ سامه نجفی (کارشناس برنامه‌ریزی استراتژیک)
تاریخ انتشار : 1398/12/06
فایل های پیوست