5 روند مهم اینشورتک

سال‌ها بود که نوآوری چندان چشم‌گیری در صنعت بیمه در جهان اتفاق نمی‌افتاد. اما امروز، سرانجام، شاهد تغییرات سریعی هستیم که به واسطۀ فناوری ایجاد می‌شود. سؤال اینجاست که چه کسی می‌تواند خود را با این تغییرات تطبیق دهد و در این شرایط به موفقیت دست یابد.
پنج مورد از مهم‌ترین روندهای رو به رشد جهانی در حوزۀ اینشورتک به شرح زیر است:
1- دیجیتالی‌سازی
موضوع دیجیتالی‌سازی در دنیای امروز، موضوع بسیار جذابی است. دیجیتالی‌سازی به مدل‌سازی مجدد فرایندهای توزیع کمک می‌کند، اما می‌توان در هر قسمت از زنجیرۀ ارزش صنعت، از خرید گرفته تا ارائۀ خدمات، از آن بهره گرفت.
بیشتر تلاش نوآوران بر این است که توجه خود را بر خلق محصولات سفارشی و ارائۀ آن از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه متمرکز کنند تا بتوانند محصولات و خدمات مناسب را در زمان مناسب در اختیار مشتری قرار دهند. برای نمونه، بیمۀ مسافرتی را در نظر بگیرید. شرکت بیمه می‌تواند پیشنهاد بیمۀ مسافرتی خود را، بر اساس خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی تلفن همراه افراد، در زمانی به مشتری بالقوه ارائه دهد که وارد فرودگاه می‌شود.اگر بیمه‌گران به اپلیکیشن‌های مبتنی بر موقعیت مکانی مجهز باشند می‌توانند خدمات خود را به نحوی ارائه دهند که تجربۀ آسان‌تر و سریع‌تری را برای مشتری فراهم کنند. اینجاست که بیمه‌گران و نمایندگان نوآور می‌توانند از مزایای این فرصت‌ها بهره‌مند شوند. پیگیری روش‌های کاهش هزینه‌های اداری و افزایش کارایی نیز می‌تواند به پیشبرد دیجیتالی‌سازی کمک کند.
2- برهم‌خوردن کانال‌های سنتی
فناوری به بازیگران جدید و غیرسنتی امکان می‌دهد راحت‌تر وارد میدان بیمه شوند و مرزهای پیرامون نقش‌ها و فرایندهای سنتی را کم‌رنگ می‌کند. سرمایه‌گذاری‌های خصوصی باعث می‌شود بیمه‌گران مجبور باشند خود را متمایز کنند و به بازبینی ارزش پیشنهادی خود بپردازند. تأمین‌کنندگان باید بتوانند ارزش پیشنهادی خود را به نحوی تعریف کنند که فراتر از مرزهای جغرافیایی باشد. فناوری نحوۀ ارتباط تأمین‌کنندگان خدمات با مشتریان را نیز تغییر می‌دهد و امکان دسترسی مستقیم آنها را به مصرف‌کنندۀ نهایی بالا می‌برد.
3- نبرد بر سر مشتری نهایی
همچنان‌که فناوری کمک می‌کند تا رابطۀ مستقیم بیشتری بین بازار و مشتریان نهایی برقرار شود، رقابت برای جلب توجه مشتریان شدت می‌یابد. همه برای به دست آوردن مشتریان باهم می‌جنگند. استراتژی اصلی برای جلب توجه مشتری، خلق یک تجربۀ خرید منحصربه‌فرد بااستفاده از ابزارها و فناوری‌های مناسب است. این امر خریداران نهایی را هرچه بیشتر به سمت خود جلب می‌کند. وفاداری به برند برای این خریداران نهایی به اندازۀ مشارکت با شرکتی که خدمات جدید و تحول‌آفرین ارائه می‌دهد اهمیت ندارد. آنها بیشتر به دنبال خدمات منحصر‌به‌فرد، سهولت استفاده و ارتباطات سریع می‌گردند. در این فضا هر شرکتی به دنبال این است که نامی برای خود به دست آورد و به این ترتیب خود را از دیگران متمایز کند. این‌که شرکتی بگوید مثلاً 150 سال سابقۀ فعالیت دارد، دیگر برای نسل جدید مشتریان کافی نیست.
4- تمرکز روی کنترل زیان
بیشترین توجه در میان پیشرفت‌های فناوری بیمه به آنهایی اختصاص می‌یابد که به بازتعریف ابزارهای توزیع می‌پردازند. شرکت‌های نوظهور با عرضۀ مستقیم بیمه‌نامه‌ها از طریق اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب و تسهیل و تسریع فرایندها می‌توانند خود را متمایز کنند. اما ارزش واقعی فناوری‌های بیمه در کنترل زیان است. ارزش محوری صنعت بیمه این است که به مشتریان کمک کند تا بفهمند در برنامه‌های مدیریت ریسک چه اتفاقی می‌افتد. هرچه می‌گذرد، سرمایه‌گذاران از مزایای جلوگیری از زیان برای کاهش خسارت‌ها و پایین آوردن حق‌بیمه‌ها در بلندمدت بیشتر آگاه می‌شوند. افزایش محبوبیت ابزارهای پوشیدنی، ناوگان حمل‌ونقل با قابلیت ارتباط از راه دور و برنامه‌های تسهیلگر، این تغییر در نحوۀ تفکر را به‌خوبی نشان می‌دهد.
5- تحلیل
تحول در تحلیل با سرعتی باورنکردنی پیش می‌رود. قبلاً شرکت‌ها رویکرد بسیار گسترده‌ای نسبت به داده داشتند. آن زمان، تحلیل‌گر می‌توانست همۀ داده‌های ساختاریافتۀ شرکت را دسته‌بندی کند و روندها و پیشرانه‌ها را از میان آنها بیابد. اما این بیشتر در حکم هوش تجاری استاندارد و گزارشگری است. تحلیل واقعی، اطلاعات را از منابع متعددی، هم از داخل و هم از خارج شرکت بیرون می‌کشد تا به بینش منحصربه‌فردی دست پیدا کند. داده‌های زیادی از ایمیل، رسانه‌های اجتماعی یا منابع موجود کنونی روی سرورهای شرکت به دست می‌آید. شرکت‌ها هرچه بیشتر باید به دنبال این باشند که از این داده‌ها سر در بیاورند و ارزش آنها را کشف کنند. با وجود این حجم داده، ضروری است که شرکت‌ها دیدگاه عمومی را کنار بگذارند و به رویکرد تخصصی‌تری روی آورند. امروز، تحلیل‌گران داده باید بر حوزۀ خاصی از داده‌ها که در آن تخصص دارند تمرکز کنند.
روی‌هم‌رفته، موضوعی که قبل از هر چیز باید مورد توجه شرکت‌های صنعت بیمه قرار گیرد، این است که آنچه تاکنون از فناوری اطلاعات در سازمان‌هایشان به کار می‌گرفتند، برای ادامۀ بازی در دنیای جدید کافی نیست. آنها باید خود را به فناوری‌های جدیدی تجهیز کنند که به آنها امکان دهد خدمات خود را مطابق با معیارهای جدید به مشتریانشان ارائه دهند. دورۀ تعریف خدمات استاندارد از سوی شرکت‌های بیمه، مدت‌هاست که به سر آمده است. این مشتریان نسل جدید هستند که تعیین می‌کنند چه خدماتی، به چه شکلی و از چه طریقی باید به آنها ارائه شود.

صنعت بیمۀ ایران برای انطباق با این معیارها راه درازی در پیش دارد.
 
 
 
کلمات کلیدی :
نویسنده :
تاریخ انتشار : 1398/12/05
فایل های پیوست